När normerna förändras del 19: Barn utövar hederskultur i skolan

bild barn

I stadsdelen Tynnered i Göteborg har skolpersonal nu slagit larm om växande problem med ”vardagsheder” bland skolelever. Genom att hävda kollektiva normer som går utanför samhällets och skolans regler inskränker vissa elever andra barns frihet. Exempelvis handlar det om barn som vaktar på varandra och skvallrar för vuxna anhöriga om någon äter ”fel” mat, umgås med icke godkända kompisar eller byter om i skolans omklädningsrum. Tidigare har lärarna observerat sådana kulturer i äldre åldersgrupper, men beteendet har nu krupit ner till lågstadiet. Helena Kollberg, rektor på Vättnedalsskolan, beskriver i en intervju med SVT de svårigheter skolans anställda möter när de försöker adressera problemen:

– Det är sju-åtta åringar som vidhåller normer hemifrån och trots att vi pratar med både barn och föräldrar gång på gång så når vi inte fram.

Även synen på konflikthantering innebär kulturkrockar:

– Ibland vid en konflikt mellan två barn, så hämtar man en kusin eller storebror som går in och klappar till eleven, de ska lösa problemen själva. Sedan används incidenten som hot vid nästa konflikt. Barnen anser att det är ”rätt”, trots att vi gång på gång säger att det är skolans sak att utreda och ta tag i.

Rektorn påpekar även att detta leder till att barnen ”lever i Sverige, men växer upp med  normer som går emot det svenska samhällets grundläggande värderingar”.

Skolan planerar nu särskilda insatser mot hederskulturen i form av utbildning och samtal.

Det gläder mig att skolan uppmärksammar problemen och försöker ta tag i dem. Hur stor verkan de ”särskilda insatserna” kommer att ha i praktiken känner jag mig emellertid tveksam till. Det här handlar om föräldrar som uppmuntrar barnen till angiveri för att ingen ska besmittas av svenskhet. De har uppenbarligen inte sökt sig till Sverige för att de vill vara en del av det svenska samhällets öppenhet eller delar de värderingar samhället bygger på. Tvärt om är de i högsta grad måna om att upprätthålla andra kulturella regler, vilket yttrar sig i just det Helena Kollberg observerat: Skolan når inte fram med andra synsätt, trots att den gång på gång försöker. Det är helt enkelt inte möjligt att integrera människor som inte vill – och dessa föräldrar kommer inte att ändra uppfattning av samtal.

Läs mer:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rektorn-okning-av-vardagsheder-i-yngre-aldrar

En reaktion på ”När normerna förändras del 19: Barn utövar hederskultur i skolan

  1. Pingback: När normerna förändras, del 42: Var är den allmänna ordningen? | Kulturminnet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s