När normerna förändras, del 22: Koranskola prioriteras högre än ordinarie skolverksamhet

bild islam

I Borlänge har den lokala moskéns koranundervisning skapat konflikter mellan moskén och skolan. Tjärnaängsskolans rektor Kent Karlsson beskriver att koranstudierna går ut över det ordinarie skolarbetet och att eleverna påverkas negativt av det som lärs ut. Vissa elever går i moskéns skola flera dagar i veckan, vilket gör att så mycket kraft går åt till att memorera koranen att den vanliga skolundervisningen blir lidande. Lärare berättar att elever uttryckt att de inte hunnit eller orkat göra sina läxor på grund av koranskolan. Nu är de oroliga att koranundervisningen kommer att spä på ett redan befintligt utanförskap.

– Det kan inte vara så att koranskolor prioriteras så att barnen är trötta och inte orkar göra matteläxan eller skrivläxan som de fått i skolan. Då är det klart att de missar kunskap, säger en av lärarna i en intervju med SVT.

Än mer oroväckande är emellertid att koranskolans elever verkar få lära sig att inte respektera icke-muslimer. Kent Karlsson berättar att det hänt att elever ifrågasatt lärare genom att säga: ”Jag lyssnar inte på dig för du är vit” eller ”Du är inte muslim, varför ska jag lyssna på dig?”

Personligen är jag inte förvånad, eftersom jag även hört vuxna uttrycka liknande uppfattningar. Exempelvis satt jag för några år sedan i personalrummet på ett medelstort svenskt sjukhus och hörde en välutbildad och respekterad arbetskamrat från Turkiet hävda att icke-muslimer är mindre värda än muslimer – en åsikt som naturligtvis innebär att man inte vill beblanda sig med svenskar eller integreras i det svenska samhället.

Just nu jäser en häxbrygd av misstro och förakt i våra förorter, vilken bottnar i odling av kulturella och religiösa särarter i kombination med missaktning för allt som förknippas med ”svenskhet”. Vägen till integration går inte via undfallenhet gentemot kulturyttringar som faller utanför det svenska samhällets ramar, utan genom tydlighet, krav och gränssättning. Det gäller inte minst när det handlar om barns delaktighet i den svenska skolundervisningen.

Den svenska skolan är obligatorisk. Det åligger föräldrarna att ge barnen förutsättningar att delta i den. På den punkten får inte samhället backa. Behövs en tydligare lagstiftning, så måste vi skapa en.

 

Läs mer:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rektor-orolig-att-religion-gar-ut-over-skola

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s