Kulturhistoriska sevärdheter, del 37: Dalslands kanal

20200713_140150

Dalslands kanal är en 254 kilometer lång vattenväg som löper från Köpmannebro vid Vänern till Årjäng i Värmland. Via Stora Le (Lesjön) går det att fortsätta färden in i Norge. Av den totala sträckan är det bara en dryg mil som är utgrävd. Resten av kanalen utgörs av naturliga vattensystem i form av långsmala spricksjöar och forsar. Höjdskillnaden mellan vattendragen är 60-70 meter och kanalen är försedd med 31 slussar.

Tanken om att förbinda Dalslands inland med Vänern föddes redan på 1700-talet, då allt fler järnbruk etablerades vid de dalsländska sjöarna. Under 1800-talet blev behovet av en kommunikationsled för järnmalm och timmer allt mer påtagligt och planerna tog fastare form. 1865-68 grävdes kanalen under ledning av ingenjören Nils Ericson. Trots att den grävda sträckan i sig inte var lång innebar kanalbygget särskilda utmaningar. På grund av de lösa bergarterna och de branta stupen i Håverud gick det inte att bygga en vanlig slussanläggning där, vilket Nils Ericsson löste med en snillrikt utformad akvedukt. Akvedukten, som leder vattnet i en ränna högt ovanför forsen, har en helt unik konstruktion som inte återfinns någon annanstans i världen.

20200713_133135

Dalslands kanal fungerade som betydelsefull transportled för järnbrukens produkter i flera decennier. Vid 1800-talets slut lades många av järnbruken ner och kanalen kom då att främst nyttjas inom trä- och sågverksindustrin. Den var även viktig för postbefordran. När järnvägarna sedan tog över var kanalens storhetstid förbi, även om den fortsatte trafikeras av fraktbåtar fram till 1975. Idag har kanalen mist sin industriella betydelse, men lever kvar som kulturminne och turistattraktion. 2013 förklarades akvedukten i Håverud och de båda slussområdena i Håverud och Upperud som byggnadsminnen.

Dalslands kanal betraktas som en av Sveriges vackraste vattenvägar och den omgivande naturen bjuder på sällsamma upplevelser. Utmed färdvägen finns också flera spännande sevärdheter, som Tisselskogs hällristningsområde, Skålleruds kyrka, Baldersnäs herrgård och Dalslands museum. Sommartid upplevs kanalen bäst från vattnet. Kanotuthyrning finns på flera platser och kanalbåtar erbjuder passagerarturer. Kanalen är också intagande att se från land, exempelvis genom en resa med ”de vackra vyernas järnväg” mellan Bengtsfors och Mellerud. Från Bengtsfors till Årjäng går det att trampa dressin.

 

Tryckta källor:

Grenholm, Lennart och Wivall, Per (red. 1992), Värt att se i Sverige: en reseguide, Bonnier Fakta

Harrison, Dick (2011), Upplev Sveriges historia, Bonnier Fakta

Ottosson, Mats och Ottosson, Åsa (2008), Upplev Sverige, Bonnier Fakta

 

Otryckta källor:

https://www.vastsverige.com/dalslandskanal/

Information har även inhämtats vid besök i Håveruds slussområde.

En reaktion på ”Kulturhistoriska sevärdheter, del 37: Dalslands kanal

  1. Pingback: Kulturhistoriska sevärdheter och upplevelser landskap för landskap | Kulturminnet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s