Nu rivs den sista sträckan av Bolidenbanan

Foto: Arvid Rudling, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia commons

Utanför Norsjö i Västerbotten går det ännu att se resterna av det som en gång var världens längsta linbana. Bakgrunden till den storslagna konstruktionen var andra världskrigets brist på drivmedel, som gjorde det nödvändigt att hitta alternativa transportvägar för malm i Västerbottens inland. Att forsla malmen med lastbil från gruvan i Kristineberg till smältverket utanför Skellefteå blev för dyrt, vilket ledde fram till ett beslut om att bygga en linbana från gruvan till en anslutande järnvägssträcka i Boliden. Avtal förhandlades fram med markägarna och mitt under den isande vintern 1941-1942, då temperaturen ibland gick under – 40 grader, drogs sträckan upp genom vildmarken. En 40 meter bred gata rensades från träd och på våren påbörjades resningen av hundratals banstolpar av betong. 14 april 1943 sändes sedan den första korgen med malm iväg från Kristinebergsgruvan. Med sina 96 kilometer var linbanan då den längsta i världen.

Bolidenbanan kom sedan att vara i kontinuerlig drift fram till 1987, då den inte längre var lönsam och togs ur drift. Totalt hade då 12 miljoner ton malm transporterats från gruvan till anrikningsverket. Större delen av linbanan revs sedan, men sträckningen Örträsk-Mensträsk räddades och gavs en ny funktion: Linbanan gjordes om för turisttrafik och blev världens längsta passagerarlinbana. Banan sträckte sig 13 kilometer, varav tre kilometer över vatten. Besökarna fick färdas i fyrsitsiga kabiner i en hastighet av 10 kilometer i timmen, lika fort som de gamla malmkorgarna. Totalt tog resan närmare två timmar och bjöd på hisnande vyer över skog och vattendrag.

2019 lade linbaneentreprenörerna ut linbanan till försäljning. Förhoppningen var att nya ägare skulle fortsätta turistverksamheten, men en besiktning av betongstolparna påvisade stora renoveringsbehov. I januari i år såldes slutligen linbanan, men passagerartrafiken kommer inte att återupptas – att fortsätta hålla banan i dugligt skick bedöms inte ekonomiskt möjligt.

Nu har nedmonteringen av linbanans sista sträcka påbörjats och delarna kommer att säljas som metallskrot.

Tryckta källor:

Harrison, Dick (2011), Upplev Sveriges historia, Bonnier Fakta

Otryckta källor:

Världens Längsta Linbana | Upplev Västerbotten från ovan (linbanan.com)

Nu rivs resterna av världens längsta linbana (transportnytt.se)

Linbanan Kristineberg-Boliden – Wikipedia

En reaktion på ”Nu rivs den sista sträckan av Bolidenbanan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s