När normerna förändras, del 45: Barn-TV förhärligar ghettokultur och kriminalitet

Ur låten ”Shunon” av Suzi P

 

Denna shunon han är fin,

han är fin, han är min, yeah.

Men han lever dubbelliv

men jag skiter i så länge han är min, yeah.

Det finns ingen annan shuno som kan va som han.

Om du kommer i min väg ska jag visa vad jag kan, jag kan.

 

Ey, vi klickade så fucking bra first time.

Fortfarande samma för du är den där shunon,

den där shunon inga hemligheter döljs från,

den där shunon jag kan göra rån för

/…/

Den där shunon han är fin,

han är fin, han är min, yeah.

Men han lever dubbelliv

och han skiter i om han får sitta inne.

/…/

Han är ingen wannabe

när aina frågar alibi.

Plockas in för varje skit.

Än idag så går han fri.

Han lever livets anarki,

kör stadig bil och är skattefri.

Denna mannen payar cash

för han har ett fett stash.

 

 

För den som har svårt att förstå förortsslangen, svordomarna och den bristfälliga grammatiken ovan kan jag förklara att ”shuno” betyder kille och att ”aina” är ett öknamn på polisen. Det sångerskan Suzi P uttrycker i sin låt är beundran för en man som lever av kriminalitet. I originalversionen sjunger hon dessutom att han sniffar kokain, men just den textraden hade plockats bort när artisten uppträdde i SVT:s barnprogram ”Sommarlov”. Ja, du läste rätt: ovanstående låt med ovanstående innehåll framfördes i vår statsfinansierade TV-producents barnprogram.

För vettiga människor ter det sig förstås obegripligt att man kan tycka att Suzi P:s text lämpar sig i barnsammanhang. SVT verkar dock inte alls förstå den kritik som nu framförs, utan förklarar sig med att man velat presentera olika musikstilar – tydligen utan hänsyn till budskapet som förmedlas. Men SVT är ju SVT och samhällsutvecklingen har ju blivit sådan att det enda som kan få Sverige att framstå som friskt är att normalisera det sjuka. Och den processen ska påbörjas tidigt, verkar det som.

 

Läs mer:

https://www.expressen.se/noje/foraldrarnas-ras-mot-kokainlaten-i-svt/

Heberlein: Nytt haveri av SVT när kriminell manlig livsstil hyllas i Sommarlovsmorgon

Lämna en kommentar