De svenska folkdräkterna är en del av kulturarvet som har stark lokal förankring och bär med sig mycket historia i sina detaljer. I det gamla bondesamhället följde klädernas utformning oskrivna bygderegler, vilket gjorde att de fick en lokal särprägel. Under 1800-talet, när det traditionella dräktskicket successivt ersattes av modernare plagg, vaknade intresset för att samla in äldre kläder och låta särskilda dräktuppsättningar representera olika geografiska områden. På så sätt uppstod folkdräktsbegreppet.
När folkdräkter för olika delar av Sverige skulle sammanställas visade sig förutsättningarna vara högst varierande. Vissa områden hade väl etablerade dräkttraditioner och många bevarade plagg, medan andra nästan helt saknade förlagor. I det senare fallet fick dräkterna rekonstrueras utifrån foton, uppteckningar och annat historiskt material, vilket kunde vara en grannlaga uppgift. Valledräkten, som representerar dräktskicket i det tidigare Valle härad, är ett exempel på en rekonstruerad dräkt där varje plagg har sin egen historia.
Det var först i slutet av 1950-talet som lokala eldsjälar i Axevalla folkdansgille och hembygdsföreningen i Skärv började engagera sig för att ge Vallebygdens kvinnor en egen folkdräkt. En dräktkommitté bildades och kontakt knöts med Nordiska museet för rådgivning. Bland de mest aktiva fanns folkdansgillets ordförande Birger Kjellander på Ökulls gård, lantbrukaren Nils Johansson på Gatebo i Skärv och Lisa Melén vid hemslöjden i Lidköping. En god medhjälpare var Folke Wångmarke på Karlsgården, Vångaby.
Arbetet med att ta fram dräkten krävde omfattande efterforskningar. Av de plagg som ingått i de gamla bygdedräkterna fanns bara ett fåtal bevarade, vilket gjorde det svårt att veta vad som var vanligt och vad som var udda avsteg. Det var därför nödvändigt att inhämta upplysningar från olika källor. De gamla i bygden intervjuades och man studerade bevarat material i historiska arkiv. Ledtrådar söktes också i äldre bouppteckningar.
Dokumentation från dräktkommittén visar att olika förslag utformades och förkastades under arbetets gång. Exempelvis fanns tidigt en tanke om att dräkten skulle ha två alternativa kjoltyg, så att Vallekvinnorna kunde välja vilket de föredrog. Så blev det nu inte. Likaså fanns planer på att inkludera en kjortelväska, som senare uteslöts. Estetiska justeringar gjordes nog också: de blå ränderna på det ursprungliga förklädet byttes mot gröna, förmodligen för att passa ihop med färgskalan i dräktens övriga plagg.
Allt som allt tog rekonstruktionsarbetet flera år, men så blev det också en välkomponerad dräkt, sammansatt av plagg med förankring i häradet. Trots en djärv färgblandning smälter delarna samman och helheten känns harmonisk. När dräkten stod färdig 1963 beskrevs den i Skaraborgs Läns Tidning som ”alldeles förtjusande”. Först med att bära den allra första Valledräkten var Margit Kjellander, maka till en av initiativtagarna.
Valledräktens mest framträdande plagg är det smultronröda livstycket med vita stickningar, som tagits fram utifrån ett original på museet i Skara. Originalet är från 1811 och ropades 1928 in på auktion för en krona. Även blusen, som utmärks av den vackert broderade ärmlinningen, är en kopia av ett plagg som fanns i museets dräktavdelning. Flera äldre kjolar av halvylle fanns bevarade, men förekom i olika randningar. Dräktrådet stannade till slut vid ett tyg från Istrums socken med mörkbrun botten och ränder i olika nyanser av grönt och rosa. Troligen har tyget hämtats ur ett bolstervar från 1800-talets början. Ovanpå kjolen bärs ett förkläde av naturvitt flamgarn med tunna ränder, som ursprungligen ägts av Anna Andersdotter (1798-1870) från Högetomten, Stenum. Dräktens vita sjal (i dräktsammanhang ”halskläde”) har ett diskret broderi i tambursöm och näversöm på snibben. Framtill stoppas den in i livstycket och hålls ihop med en brosch i silver. Liknande sjal har burits av ovan nämnda Anna Andersdotter samt en fru Husar (Björken, Skärv) omkring år 1800. Från Kärrtorp i Norra Lundby kommer hättan i grönt siden med gulbruna broderier, som en gång tillhörde Carolina Johansson (1835-1917). En alternativ huvudbonad är en skrålla (hatt) av flätad halm med ursprung i Varnhem. På fötterna bärs vita strumpor.
Valledräktens tillkomst föll väl i tiden. Under 1970-talet växte intresset för det inhemska kulturarvet och hembygdsföreningar runt om i landet sydde många folkdräkter. Sömnaden utfördes med traditionella metoder och ibland vävdes tygerna för hand. Av de dräkter som finns idag är många märkta med årtal från denna tid och hantverket är ofta av ypperlig kvalitet.
Efter att länge ha haft en undanskymd roll har dräktkulturen de senaste åren gått in i en ny blomstringstid. Folkdräkter syns allt oftare vid olika arrangemang och fler har fått upp ögonen för folkdräktens brukbarhet. En folkdräkt kan passa till midsommar, jul, bröllop, dop, studentfiranden och många andra bemärkelsedagar, vilket gör den mycket användbar. Efterfrågan har ökat och en välvårdad dräkt kan nu kosta åtskilliga tusenlappar på andrahandsmarknaden. Valledräkten tillhör inte de vanligaste och är därför svår att få tag på. Den som har en Valledräkt i garderoben äger en åtråvärd dyrgrip och att bära den vid ett festligt tillfälle väcker med stor säkerhet både nyfikna frågor och beundrande kommentarer. Det som en gång var allmogens vardagsdräkt har nu blivit en anslående högtidsklädsel.
Vallebygdens mansdräkt då, hur ser den ut? Ett enkelt svar är att vi inte vet. Dräktkommitténs arbete riktades helt in på kvinnodräkten och någon manlig motsvarighet togs inte fram. Men än är det inte för sent. Kanske kommer några fantaster i framtiden att bilda en ny kommitté, som gör efterforskningar och sammanställer en uppsättning plagg, så att Valleherrarna får en lika stilfull dräkt att bära vid högtider. Vi kan ju åtminstone hoppas.
–
Texten har tidigare publicerats i Skarke-Varnhems hembygdsförenings årstidskrift.
Det var ett fint inlägg, ingen fara om du inte gjorde om bergakungen. Den kan du göra när du har tid nån annan gång kanske imorgon.
GillaGilla
Hej Marcus! Jag vet att du väntar ivrigt på ett inlägg om bergakungen, men jag tror inte det blir något. Bergakungen hör främst hemma i sagornas värld och omnämns sällan i folktron, så källmaterialet är klent. Du kanske skulle ta och skriva en egen saga om bergakungen istället? Mvh Malin Kim
GillaGilla
Jag tror du har rätt. Det finns ju många andra väsen och sägner i folktron. Bergakungen är ju ett väsen i sagorna. Kanske du kan istället skriva om en del i nordisk folktro som handlar om alver för visst finns de i folktron?
GillaGilla
Jag har redan en saga om bergakungen men du är väl inte rädd för troll eftersom de är där mycket elaka och otäcka.
GillaGilla
Hur stora familjer har vittrorna och vart tvättar de sina kläder?
GillaGilla
Ett exempel på en levande folkdräkt, är den som Hutteritkvinnor bär.
Hutteriterna är Anabaptister, som uppstod som en rörelse efter att Martin Luther spikade upp sina teser 1517.
Anabaptiserna tog det ett steg längre än protestanterna, och införde vuxendop, de första kristna som ideal, och att inte anpassa sig.
Trots att Anabaptister idag finns främst i Nordamerika, sedan 1700-1800 talet så är de en utpräglad tysk kultur. Där de har olika tyska dialekter som modersmål.
Anabaptisers kvinnokläder styrs av ledorden ”plain” och ”modest”.
Hutteriternas kvinnokläder utgörs av en lång axelklänning med en oftast vit, kortärmad blus med puffärm under.
I ett konto som jag tyvärr inte just nu hittar. Så reste man i Hutteriternas fotspår i Europa, i den väg som de förföljdes i.
Hutteriternas startpunkt var i Bayern, och bilder på folkdräkterna där, visade tydliga likheter med de kläder som Hutteriterna bär än idag.
Trots att de lämnade regionen för 500 år sedan, så lever traditionen vidare.
Hutteriterna är ett fascinerande folk. Lever i kollektiv, och har många kontraster.
Ålderdomliga/moderna, storskaliga/småskaliga, ”socialister”/entreprenörer, närstående/främmande kultur.
En intressant kulturell spegling.
Länkar till två Youtube-konton, från olika kolonier.
https://www.youtube.com/@adinawalter5358
https://www.youtube.com/@gisellewaldner9406
GillaGillad av 1 person
Tack, Fredrik! Intressant läsning!
GillaGilla
Ett tillägg till min kommentar.
På samma sätt som det finns plats för individualitet inom den klädkod som Hutteriterna har.
På samma sätt fanns det naturligtvis plats för kreativitet inom normen för varje lokal folkdräkt när den användes. Som det nämns i artikeln.
En fråga till artikelförfattaren.
I en Q&A-video av Giselle Waldner säger hon att Hutteritkvinnor använder blå klänning när de gifter sig. Detta som en tradition från det gamla Europa, där det var norm för alla som gifte sig.
https://youtu.be/zXhggqMqmsA?si=XBLjZA_3P2QZcj0C&t=403
Vet författaren om detta även gällde i Sverige, eller om detta bara ingick i en Tysk kultur?
”Hutterite Weddings….What, When, How We Celebrate”
https://youtu.be/z1t_RuXt274?si=xDgBWTiGlv3W5sXr&t=2
GillaGilla
Hej Fredrik! I det svenska allmogesamhället var blått ingen vanlig färg på bröllopsklänningar. Oftast var de svarta. Ett av skälen var att svarta kläder sedan 1500-talet börjat ses som ett tecken på rikedom. Dessutom kunde en svart klänning återanvändas vid begravningar och högtider. /Malin Kim
GillaGilla
Tack för svaret. Anade att man använde svart, då det låter rimligt att man såg till att man kunde använda kläderna vi fler tillfällen.
GillaGilla
Hutteriterna verkar ju vara ett intressant folkslag som lever kollektivt. Hur länge har de funnits?
GillaGilla
Anabaptister ringade in tron i Schleitheimska bekännelsen 1527.
Den första gemenskapen av Hutteriter ska ha grundats redan1528. Rörelsen är uppkallad efter Jakob Hutter, en avgörande ledare.
Under 1870-talet utvandrade de till Nordamerika. De finns idag främst i Kanada. Deras antal uppskattas vara mer än 50 000
GillaGilla
Låter intressant att de finns än idag. Olika folkslag är ju intressant att läsa om såsom samer, pygmeer och hutteriter. Har du hört om samer och hur hårt tar de hand om renarna?
GillaGilla