Mimer är visast av alla gudomliga väsen i den nordiska mytologin. Hans boning ligger vid världsträdet Yggdrasils fot, under den rot som vetter mot frostjättarnas värld. Där bevakar han vishetens brunn och dricker varje dag av dess vatten. Tack vare källvattnets verkan kan han se och höra allt som sker i världen och blicka in i framtiden. Namnet Mimer betyder just ”kunskap” eller ”minne”.
Mimer tillhör mytologins äldsta väsen. Källorna ger inga säkra besked om hans släktförhållanden, men kanske är han son till jätten Böltorn, vilket skulle innebära att han är morbror till Oden. I Eddan berättas att Mimer har sju söner, men vilka de är beskrivs inte.
När asar och vaner sluter fred efter Vanakriget sänds Mimer tillsammans med Höner (Häner) till vanerna som gisslan för att garantera freden. Den storvuxne och vackre Höner görs snart till ledare, men vanerna upptäcker efter en tid att han tar Mimers råd istället för att själv fatta beslut. De börjar då misstänka att asarna lurat dem vid utväxlingen av gisslan, varpå de hugger av Mimers huvud och sänder det tillbaka till asarna. Oden behandlar då huvudet med magiska örter och trollkonster, så att det fortsätter leva. Mimers huvud fungerar därefter som Odens rådgivare och håller honom informerad om fördolda ting. För att få ännu större vishet ber Oden att få dricka ur Mimers brunn, men det får han först efter att ha offrat sitt ena öga i brunnens vatten. Ögat ligger sedan kvar i brunnen som pant för visdomen. I bildlig mening skildrar myten att kunskap har ett pris och kräver försakelse.
Sista gången Oden rådgör med Mimer är inför det avgörande slaget vid Ragnarök, då världens undergång nalkas.
–
Tryckta källor:
Baeksted, Anders (1990), Nordiska gudar och hjältar, Forum
Dunér, David (2022), Svensk idéhistoria: forntid, medeltid, renässans, Historiska media
Hultkrantz, Åke (1991), Vem är vem i nordisk mytologi: gestalter och äventyr i Eddans gudavärld, Rabén och Sjögren
Ohlmarks, Åke (1983), Fornnordiskt lexikon, Tiden
Sturluson, Snorre (övers. Karl G. Johansson, 1991), Nordiska kungasagor: från Ynglingasagan till Olav Tryggvasons saga, Fabel
–
Otryckta källor:
Historiska Museet: Oden – den enögde allfadern
Låter intressant, Jag har hört om Mimers brunn när jag började läsa om nordiska mytologin.
GillaGillad av 1 person
Dräktspännet är ganska litet men av guld och måste ha varit mycket värdefullt. Att det är en offergåva kan man se på sprickan i ”brunnen”; det förstördes alltså avsiktligt för att ingen skulle lockas att plocka till sig det…
/Jan Andersson
Strömstad
GillaGillad av 1 person
Gunnar Creutz fina foto och detta dräktspänne var alldeles för mig – fyndomständigheter och förvaringsplats borde man undersöka…
GillaGilla
Hej Hedningen! Spännet kommer, tillsammans med andra fynd från samma fyndplats, snart att ställas ut på Västergötlands museum i Skara. Jag hoppas att det kommer att finnas mer information att ta del av där. Återkommer med ett inlägg här på bloggen längre fram! /Malin Kim
GillaGilla
får blogga om spännet själv..
GillaGillad av 1 person
Pingback: Den nordiska mytologins ordlista: gudar, varelser, platser och föremål | Kulturminnet